En dag i surfers

Vad jag har gjort idag? Dagen började ganska sent till följd av gårdagens Halloweenfirande. Jag gick upp och åt en stor tallrik gröt och en macka med mjukost på balkongen. Efter det gick vi ner till poolen och låg där under nästan alla solens timmar. Med varsin bok låg vi som avsvimmade bredvid den lagom svala poolen. När hettan hade lagt sig lite tog jag Josefines Ipod med mig, satte på mig joggingskorna och tog en lång promenad längs stranden och drömde mig bort tillsammans med Kleerup och Håkan. Nu sitter jag här på balkongen och eftersvettas i kvällsolen och väntar på att Pontus och Jonathan ska bli klara med currykycklingen. Jag kan säga att det gör mig inte särskilt mycket att veta att jag har 5 dagar som kommer att se ut precis som denna framöver. Imorgon blir det dock stranden igen. De andra ska surfa. Jag tror att jag ska köpa mig en boll. Att ligga och sprattla med armarna i hajrikt och strömt vatten var inte min grej.

See ya

Lägenhet!

Vi hittade den! Som från himlen stod den bara där: två sovrum med dubbelsängar, ett stort badrum med badkar, fint kök och en stor pool! Så imorgon flyttar vi in och ska bo där i en vecka och det ska bli såå grymt. Till vilket pris? 20 dollar per person per natt! Vilket typ är lika med nada! Skunkhostelet som vi bor på nu kostar liksom 30 dollar per pers! Vi är överlyckliga och ska nog somna nu så att vi får flytta in snart!

see ya

Surfers

Vi smet av bussen ett stop tidigare an vi egentligen skulle och hamnade i Surfers Paradise. Vi hade tankt hoppa det, da vi hade hort att allt bara skulle vara superdyrt och turistit men vara nyinfunna svenska vanner lyckades overtala oss och nu ar vi har. Det ar mycket battre an vi hade forestallt oss. Det ar ett strandparadis och en storstad i ett och har finns de fornodenheter man kan behova. Hela staden ar pa nagot satt som en stor lekpar for vuxna, med olika vattenland, tivolin, filmstader, shoppingcentrum etc.  Igarkvall blev en lung kvall, vi fyra hangde runt poolen och lyssnade pa musik och planerade de kommande dagarna..Nu har vi hittat ett internetcafe och sitter och forsoker leta efter lagenheter har. Vore hur nice som helst att hyra en for fyra personer i nagon vecka och sla sig ner pa riktigt. Det blir med andra ord ett tag till har i Surfers...

Det ar molnigt idag ocksa, men det gor inte sa mycket. Tydligen ska vi ha en olidlig varme att vanta oss i Cairns, om jag ska lite pa den ungefar 75ariga glade Cairnsbon som jag spenderade hela bussresan hit bredvid. Nu ska vi hem och se en rulle, pontus ska tvinga mig att for forsta gangen i mitt liv se "sagan om ringen".

Vi drar vidare

Idag har det inte varit sa jatte bra vader har...Vi skulle aka med ett annat svenskt par som vi har traffat till en annan strand som ligger nagon kilometer bort..de har kopt en bil vilket ar hur soft som helst, men molnen gjorde att vi stannade kvar hemma och det blev en kortspelardag istallet. Pontus fick lana Jonathans kroppsbrada sa vi gick ett litet tag till stranden sa att han fick leka av sig och nu blir det filmkvall! det "daliga" vadret ska halla i sig har sa nu drar vi vidare till Brisbane! Nice som tusan med lite storstad igen efter allt badande!

Har kommer bilderna fran igar!

Byron

Anledningen till att vi inte har skrivit pa ett tag ar att vi har haft det sa sjukt mycket underbarare an ni i kalla sverige nagonsin kan forsta. Byron Bay ar helt galet. Det sjukaste, varmaste, finaste och roligaste stallet jag nagonsin varit pa! Bussresan hit var lang, kall och bussen var halvtrasig. Pontus hamnade bredvid en kille som berattade att han slappts ut just den dagen fran fangelset och var pavag hem for att se sin familj for forsta gangen pa tio ar, sa han sov inte sa mycket under den resan. Det forsta hostell vi bodde pa var mer som ett hotell, det var sa sjukt fint, med sjotema, en jatte fin terass och hur nice som helst. Vi lag pa den milslanga stranden hela dagarna och om kvallarna delade vi pa en flaska vin och njot av vart fina hostell efter att ha bott pa ett riktigt skit hostell i Kings Cross. Redan forsta timmen sag vi en meterlang jatte odla, en "possum" (ar inte saker pa vad man sager pa svenska da vi inte har natt liknande..men typ pungdjur tror jag man sager) och en gigantisk kalkon, sa vi bodde i rena zoo:t. Men var granne snarkade varre an bade Janne och pappa tillsammans sa vi bytte hostell efter tva dagar. Nasta hostel var ocksa sjukt nice, jatte nara stranden och varldens drag. Vi bor i ett 8:personers dorm med 3 svenskar, en Hollenadare och tva Irlandare och vi har helt sjukt kul tillsammans. Igar gick vi alla ut och kakade och partade tillsammans, det var galet.

Idag har jag och Pontus varit pa aventyr igen. Vi skulle promenera till fyren, och man fick valja mellan tva vagar, den enkla och den svara. Sjalvklart skulle Pontus tvinga med mig pa den svara, som bestod av tat regnskog, tusen trappor, miljoner djur men ocksa en otroligt vacker utsikt. Jag var omsom arg och omsom glad over att pontus tvingat med mig pa djavulsvandringen men det slutade anda med att jag var arg da det ringlade en stor acklig gron orm precis vid mina fotter,sen blev jag i och for sig glad igen nar vi gick intill delfiner. Jag skulle vilja lagga in bilder men det finns ingen minneskortlasare pa den har datan, sa det far bli en annan dag!

See ya.

En dag i vantan

Idag har det varit sjukt varmt, for varmt for att inte vara vid vattnet. Vi ar darfor otroligt glada over att ha bokat buss till Byron Bay ikvall och vi har ocksa bokat tva natter pa The beach house, nice! Eftersom att vi bara gar och vantar pa var buss, sa har vi gatt runt utan mal hela dagen och lagt oss ner och vilat i varje park vi sett, en av dem kryllade av fladdermoss, super ackligt! Ut i hettan!

Den långa vandringen

Idag har vi gått jätte långt. Det började med att vi bara skulle ta med oss varsin bok och lägga oss i den stora parken i centrum..vi visste att det var en bit att gå men kände att det kunde väll va skönt. Väl i parken fanns inte så mycket att se än massa skumma fåglar och joggare, gräset var gult och äckligt att ligga på och de så kallade "sjöarna" liknade mer träsk. Vi såg på kartan att det inte var så sjukt långt till Bondibeach och tänkte att det är ju mycket mysigare att ligga där och läsa. Så vi började gå..och det var långt. Vi hamnade så långt från turiststråken man kan komma, och såg verkligen det genuina Australien. Trottoarerna var dock inte de bästa och man fick trassla sig fram mellan stora träd. Tusen gånger frågade snälla människor oss om vi var vilse. Men inte, vi var bara två galna backpackers som trotsade att gå den biten som alla andra åker tåg och buss. Men det gick bra, och förutom onda fötter och törstiga munnar så fick vi ännu en dag på stranden i värmen.

ryskt svett.

I dag såg vi en turist som hade en aning mycket kläder på sej på stranden.
Medan hans bikiniklädda fru stod och stretcha innan deras strandpromenad så hade han på sej kostymbyxor, jacka och en toppluva. Han började bli en aning varm så han tog av sej jackan och där under fanns den en kavaj och då rök mössan också. Han slängde av sej kavajen och sedär fanns såklart en adidasjacka. Han kännde nog av den 25gradiga värmen trängda sej in på hans ben så kosymbyxorna åkte av och där fanns ett par färgglada träningsbrallor. Sen gick det undan och adidas jackan åkte av och där fanns det en passande polotröja och efter den en tshirt som även den såg varm ut och på den stog det stort på ryggen RUSSIA, tro fan det.. Jag kunde inte undvika att ta ett kort.

Bondibeach

Idag har vi haft superväder i Sydney! Vi tog oss därför med tåget till Bondibeach. Vi låg där och njöt ett tag och tittade på alla surfare och vågor och sen gav vi oss ut på det stora äventyret, att vandra från Bondibeach till coogiebeach. Det var sjukt vackert och kul...Här är några bilder!

Vaken

Jag kan inte sova. Det går bara inte. Jag vet inte vad jag ska göra. Pontus ligger inne på rummet och sover som en stock och eftersom jag väckte honom klockan 5 igår för att jag var för rastlös så tänker jag låta honom sova. Klockan är sju och jag sitter på verandan och försöker lista ut vad det ska bli för väder här idag, sitter och tittar på papegojarna som jag var så arg på när det väckte mig men just nu är de ganska roliga och underhållande. Jag undrar om deras pip betyder nått som jag inte förstår, det vore kul. Jag förstår vad det flesta säger här, det är en ganska fin dialekt men igår träffade jag en snubbe som snackade så fort och svårt att jag förstod nada! Den konversationen bestod mest av att han pratade och att jag nickade och log. Jag undrar vad vi ska hitta på idag, jag ser att himlen är blå...så om det fortsätter så blir det nog Taronga idag istället (spöregnet igår gjorde att en båttur utan tak i 15 min till andra sidan inte kändes så lockande.) om däremot solen också går upp utan att gömma sig bakom något moln så blir det chill på bondibeach. Igår hittade jag min favorit gata här i Sydney, den var grym. Men jag kommer inte ihåg vad den hette. coola affärer, häftiga hus, massa snygga inneklubbar och mycket pride.

Nu måste vi checka ut så jag ska äntligen väcka Pontus. Harehej.

gulagubbar!

Sweet. Nu har vi precis kopt bussbiljett for 2 lakan.
Det ar inte varm i sydney inte, sa darfar har vi bestamt oss for att ta oss norr ut.
I dag har det varit riktigt busvader sa vi har bara gatt pa stan och kikat, bland annat i Chinatown, kandes som man var tillbaka i asien. I morgon blir det nog Bondi beach for hela slanten. kraaam pa dej!

Jetlag håller i sig.

Jetlaget håller i sig och vi har sovit ca. 3 timmar i natt. Men vi har gett oss tusan på att komma in i tidsrytmen så idag blir det ingen eftermiddagsvilning! Dessutom tror jag att det trasiga fönstret som inte gick att stänga spelade in lite i den dåliga sömnen med tanke på att det spöregnade och jag inbillade mig att alla mysiga spindlar skulle vara ännu sugnare på att krypa ner i min sovsäck. Men det var det ingen som gjorde. Idag är det molnigt och kanske lite risk för regn..så vi tänkte att det kunde vara en bra idé att ta färgan över till Taronga, Sidneys stora zoo. Hepåre.

Turistdagen

Sydney

Det var en lång flygresa hit...en väldigt lång...en så lång flygresa att den får en att inte vilja flyga igen, någonsin. Men nästa bokade flygning är om typ 6 veckor så det känns helt ok. När vi kom fram efter den otroligt långa flygresan fylld med måltider som nästan bara bestod av chocklad (croissant med chocklad, kaka med choklad, ris med kyckling och till efterrätt chockladglass, och till kvällen varmchocklad) så fick vi skjuts av en snäll liten asiat från flyget till stan, i något som kallades shadowbuss..det lät skummt men vi hade inte så mycket till val då taxichaffisen skulle ha 500 spänn! För den lilla asiaten tog det en timma att komma fram till vårt hostel, en resa som borde tagit 20 minuter...sicken tur att vi då var fyllda av chockladsockerkickar. Väl framme vid Jolly Swaggers hostel visade det sig att det hade blivit något fel med vår bokning och det fanns inga rum lediga. Det var mörkt och lite småkyligt och tydligen måste killen i receptionen sett på oss att vi var trötta, hungriga och toanödiga för han sa snällt "but hey mates, looks like you coming from a very long trip. I can try to fix something for you". Och det gjorde han. Så vi fick ett rum på ett hostel strax intill och så fick vi massa gratisgrejjer som "köp en big mac, få den andra gratis" och sånt, så det löste sig ganska bra ändå. Eftersom tiden här är nio timmar fram så vaknade vi tidigt och gick ner för att ta oss varsin rostmacka med jordnötssmör och sylt, prima frukost för pontus, bajs för mig. Som tur är har vi en fruktshop precis bredvid som gör billiga och helt underbara fruktsallader.

Idag har vi bara gjort staden. I alla fall en liten del av den enorma staden. Och vi har också börjat kika runt lite på vilka bussbolag som bäst tar oss upp till Cairns, verkar som om alla rekomenderar Grayhounds, dyrt men tydligen helt klar bäst. Vi får kika mer på det imorgon.

See ya!

manic de electronica (spanska)

Godkväll.
Nu är det färdig packat, i morgon åker jag till stockholm där elin redan är och därefter åker vi till Arlanda på torsdagmorgon. Vikten på väskan landade på 13kilo, ingenting för min vältränade kropp.
Simma lungt!

Vi kommer tillbaka

Igår sa jag Hejdå till min farmor och farfar, Idag till Pontus familj och imorgon blir det ett Hejdå till alla mina vänner med lite vin och kycklingsallad hemma hos mig. Det är så kul och tråkigt på en och samma gång. Så tråkigt att jag precis har ätit en stor skål popcorn alldeles själv (och popcorn är en typisk sån grej man kan känna sig helt sjuk när man äter för man ser så galet stressad ut) Och så kul att jag inte riktigt kan sitta still. inte kul att säga Hejdå alltså. Att åka! Jag ser till och med fram emot en 21 timmar lång flygresa. Jag fick ett fint brev av Pontus systerdotter Maja idag, jag tycker att vi läser det nu och lyssnar till den här låten.

5 saker jag bör veta hur man gör

Jag är en otroligt rastlös person. I en konstig kombination med neurotiska stressammanbrott. Kanske är det just det som blir resultatet av en rastlös själ. Därför har jag nyligen inhandlat 5 pocketböcker att ha med mig på resan och har också idag börjat sluka Maria Svelands roman "Bitterfittan". Men till och med läsning ligger på gränsen till att få mig att känna mig rastlös och därav för min kära karl en daglig kamp om att hålla mig sysselsatt. Idag måste jag säga att han har lyckats ypperligt! I sin hylla hittade han en gammal studentpresent, boken "101 saker du bör veta hur man gör", så ur den valde han ut 5 saker som jag ska kunna när dagen är slut, alla måste självklart examineras. Än så länge har jag lärt mig att jonglera med 3 bollar, och jag har lärt mig hur man kan undvika jetlag. jag är mitt uppe i att lära mig att knyta en slips och att dansa magdans och den sista och femte har jag ännu inte fått avslöjad för mig.Det återstår att se.

Att fördriva tiden

Idag har jag och Pontus under en dag inte gjort någonting vettigt, men ändå massa! Vi har tagit en lång promenad längs vattnet, och vi har druckit kaffe på ett fik med stickiga kuddar, och vi har prövat så många hattar på Beyond Retro att håret står åt alla håll och vi har lekt med Pontus PSP. Vi har helt enkelt övat på att fördriva tiden. Och det har varit kul!

Första anhalt.

Nu är första nätterna bokade och klara. Vi hittade ett hostel som såg mysigt och charmigt ut och priset var helt okej. Dessutom blir vi hämtade på flygplatsen vilket är ett klart plus! Nu kan jag knappt bärga mig!

Safety first .

Se där ja. I veckan vann jag denna magväska på Tradera.se
Jag började lungt med ett bud på 1krona, vilket såg bra ut i 2veckor till någon helt utan nåd budade 25kronor. Jag backade inte utan sa till mej själv "spare no spences" och slängde in 33kronor vilket jag kammade hem fyndet på. En bild kommer självklart upp med läckerbiten på pats.

La pasta alla carbonara!

Goddag! Idag blir det inte mycket gjort efter gårdagens bravader.
Jag slängde ihop en carbonara och den blev lysande.
Antagligen så såg den godare ut en den smakade med tanke på min ypperliga talang för fotografering.
Snart så sitter man väll antagligen och tuggar på en kängurustek downunder.
Tack och bock!

Prick 2 veckor kvar

Jag sitter i lägenheten och tänker på allt som måste göras, för idag är det prick 2 veckor kvar!! Slutsatsen är dock att allt är fixat och klart så nu kan jag bara njuta av den här tiden av förväntan och längtan. Har precis varit och klippt bort 1 dm av mitt slitna hår och är nu redo för sol och saltvatten igen. Väderprognosen ljög som vanligt och solen skiner i Stockholm så jag ska ge mig ut på stan för en fika.

Och vad är mer fredagsmys än sin favoritlåt?
Vi tar en gammal goding:

Travel sleeve

Troligtvis den studentpresent som jag kommer att ha mest användning av på resan, strax efter pengarna som jag fick av pappa som ligger till grund för att jag ens kan åka... Det är en travelsleeve! Superbra att ha alla viktiga saker i, när man är så slarvig som jag är, och tusen bra fack för tex. pass, biljett, och bankkort. Perfekt!
Nu ska jag åka hem till mitt nya hem i Stockholm. Jag har packat allt, och för tredje gången denna sommar flyttat! Men jag tänkte att det kan ju vara skönt att ha gjort innan jag åker bort. Så ska jag gå på stan och leta efter något kul som gör mitt otroligt vita rum lite roligare. Bror får följa med.